luni, 1 august 2016

Prima vizită în Parcul Național Cozia [iulie 2016]

Deși pentru weekend-ul acesta plănuisem o drumeție în  Munții Ciucaș, prognoza meteo ne-a facut sa ne reorientăm. Am vrut tot o drumeție de o jumătate de zi dus-întors, nu foarte departe de București. Imediat mi-a sărit în ochi Parcul Național Cozia din județul Vâlcea. Care deși se întinde pe 17.100 ha nu a fost inclus până acum în micile noastre escapade în mijlocul naturii.

Panorama Valea Oltului
de pe drum
Drumul pâna Parcul National Cozia
Am ales un traseu montan de 2-3 ore, relativ ușor, ce începe de la Cascada Lotrișor. Pâna aici ajungi din București în aproximativ 3 ore, după ce parcurgi 207Km (hartă Google Maps).

Intrarea în parcul natural costă 5 lei/persoană.

Drumul către Cascada Lotrișor este pe partea stângă, la ieșirea din stațiunea Căciulata către Brezoi, imediat după ce treceți de Motel Lotrișor.

Drum de acces Cascada Lotrisor din Parcul Cozia
drumul de acces către Cascada Lotrișor
De aici mai aveți de mers 2.8 Km până la cascadă, drum pe care vă recomand să-l parcurgeți pe jos, deși sunt mulți care aleg să meargă cu mașina și pe aici (doar vreți să luați aer curat, nu!?). În plus nu veți fi singuri, pârâul Lotrișor însoțindu-va pe tot traseul, la fel și ciripitul păsărilor.

Deși frumoasă, această porțiune de drum are destui grătaragii veniți cu mașinile (mai ales in weekend) și evident cu muzica specifică. Incercați să îi ignorați și să vă bucurați de drumul lejer până la cascadă!

Cascada Lotrisor
Cascada Lotrișor

După aproximativ 15-20 de minute de mers pe jos am ajuns la Cascada Lotrișor, care ne-a impresionat de la prima vedere. Are o cădere de 30 de metri, iar unicitatea ei la noi la noi în țară constă în faptul că a fost realizată de mâna omului în anii 1970 – 1971, când a fost refăcut drumul forestier și pârâul a fost deviat printr-un tunel săpat în stâncă.

Dacă urcați puțin mai sus veți vedea că pârâul Lotrișor dispare undeva în munte. In locul în care reapare, pe partea dreaptă, am descoperit și tunelul săpat în stâncă. Așa că ne-am aventurat imediat prin el:

Imagine traseu Cascada Lotrisor - Poiana Tarsa
cădere de apă la intrarea în tunel
Atenție! în funcție de perioada când faceți vizita debitul de apă poate fi mai mare, iar accesul imposibil.

Tunel deviere parau Cascada Lotrisor
tunelul de deviere ce a format Cascada Lotrișor
Cascada Lotrișor văzută de sus
După ce ne-am răcorit la cascadă am hotărât sa mergem mai departe pe traseul "Gura Lotrisorului (300m)- Valea Lotrisorului- Poiana Tarsa", marcat cu banda albastră. Traseul durează 2-3 ore, asta dacă nu îl continui fără să vrei, așa cum am făcut noi :)

Cadere de apa pe traseul Lotrisor - Poiana Tarsa
de pe traseu

La final, nu ne-a părut rău că am urcat mai mult decăt stabilisem inițial. După ce treci de Cascada Lotrișor oamenii dispar, iar mai sus de Poiana Tarsa puteam să jur că nu mai trecuse nimeni de mult timp.
Panorama Poiana Tarsa
Poiana Tarsa
La scurt timp și-a făcut apariția si o căprioară, care însă nu a vrut sa pozeze, fugind imediat.  Altcineva însă a stat la poze și nu parea deranjat de vizita noastră:

incă nu știu ce este :)
Stanci traseu Lotrisor - Poiana Tarsa
de pe traseu
Brazi traseu Lotrisor Poiana Tarsa
ai noștri brazi
Fluture pe o floare
un pic de culoare

Urcus pe traseul Lotrisor - Poiana Tarsa
dacă ajungi până aici să știi că dincolo e doar un alt drum :)
Marcajele devin la un moment dat neclare și te pun să mergi prin locuri fara nicio potecă, printre pomi cazuți și mărăcini, însă dacă mergeți doar până la Poiana Târsa nu vei avea probleme (când vedeți o troiță pe partea stânga ați ajuns).

Marcaj Lotrisor - Poiana Tarsa
cică trebuie să o luăm pe aici :)
Coborare spre Cascada Lotrisor
coborârea este mereu mai ușoară

La final am plecat cu impresie relativ bună. Zona este frumoasă, plină de verdeață și cu o faună foarte bogată. Să sperăm că va rămâne așa!

Mergeți la aer curat și aveți grijă de locurile verzi!